Een aanscherping van het wachtwoordbeleid van onze Barracuda (spamfilter device) zorgt ervoor dat het wachtwoord niet meer automatisch wordt meegestuurd met een melding van de Barracuda.

U krijgt een inlogscherm te zien waarin u uw gegevens moet invoeren. Deze zijn al weer een tijd geleden naar u gestuurd. 

Weet u ze niet meer? Klik dan op 'Maak nieuw wachtwoord' en voer uw nieuwe wachtwoord in.

barracuda

 

Onthoud dit wachtwoord goed. Het wordt niet meer meegestuurd met een melding van de Barracuda. Eenmaal ingelogd in de Barracuda is het wachtwoord ook te wijzigen.

Meer informatie over de Barracuda en over SPAM 

Jim Kennedy

CNE werkt met een Barracuda Spamfilter, die de mail ‘schoon’ aanlevert van ongewenste mail in jullie Postvak-IN. Daarbij valt op te merken dat er:

  • Een deel van alle mail ALTIJD geblokkeerd wordt, dat is mail nagenoeg 99% zeker SPAM
    Hier vallen ook mails onder, die verzonden worden door louche of verkeerd geconfigureerde mailservers. Dus ook; als een tegenpartij een mailserver gebruikt die op een blacklist staat: wij blokkeren! De tegenpartij is verantwoordelijk voor de configuratie van hun eigen mailserver.
  • Een deel van alle mail waarvan de spamfilter niet zeker is, dat het daadwerkelijk spam is. Deze mail houdt de Barracuda vast in quarantaine voor 30 dagen.
    Elke dag rond 15:30 wordt een rapportage gestuurd, als die dag spam is ontvangen.
    De afzender is Email Security Gateway (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.)
  • Een deel van de rest de doorgelaten mail die volgens jou toch echt spam is, maar niet als dusdanig herkend wordt door de spamfilter; sorry daarvoor!

Niet elke spam-mail wordt als dusdanig herkend. De foutmarge is ongeveer 1%

Het kunnen mails zijn van nieuwsbrieven waar jouw mailadres op beland is, dat kan bedoeld of onbedoeld zijn gebeurd.

  • Pas op met waar je je mailadres allemaal achterlaat.
  • Ziet de nieuwsbrief er ‘normaal’ uit, meld je af, er moet een opt-out link onderin aanwezig zijn.
  • Ziet de nieuwsbrief er louche uit, wis de mail direct
  • Komt het vaak voor en werkt niets? Zet de afzender zelf in een blacklist op de Spamfilter. Log daarvoor in (zie hieronder) en ga naar voorkeuren, daar kan je de adressen of domeinen toestaan of blokkeren.

Twijfel je over de afzender?
Stel jezelf dan deze vragen: Verwacht ik mail van deze afzender? Doe ik zaken met deze afzender? is het antwoord nee, wis de mail direct.
Let op en pas op voor zogenaamde phising-mails! Is de link die je ziet, ook echt de link waar je op klikt?
Als je met je muis over de link beweegt, zie je namelijk het werkelijke doel-adres verschijnen. Ziet dat er niet legitiem uit, wis en verwijder direct! Hier een voorbeeld van een phising-mail;

 spam voorbeeld

 Uitleg:

  • Je ziet achter de naam ICS international, een mailadres staan die niets te maken heeft met ICS creditcard-services.
  • Je ziet ook dat in de mail een link staat naar www.icscards.nl, maar door je muis eroverheen stil te houden (zonder te klikken), zie je de werkelijke link waar je echt naar toe geleid zou worden. Niet klikken, meteen wissen.

Stuur een spam-mail nooit door naar collega’s als je twijfelt!

Waarom is het zo belangrijk alert te zijn?
Criminelen proberen je te lokken naar een site waarop malware wordt uitgevoerd op je pc. Na infectie kan er schadelijke code worden uitgevoerd op je pc, hierdoor kan bijvoorbeeld een virus of een keylogger worden geïnstalleerd. Ook zou er een ransomware-infectie kunnen plaatsvinden, met alle schadelijke gevolgen van dien.