Vast-Mobiel Integratie. Wat is handiger: SIM based, cloud based of (Xelion) app based?

De integratie van vaste en mobiele telefonie is niet meer weg te denken uit het Nederlandse telefonielandschap. En dat is ook volkomen logisch want het is erg handig om met je mobiele telefoon te kunnen uitbellen met je vaste nummer en om vaste nummers te laten uitkomen op een mobiele telefoon. 

Maar zoals vaak zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden. In het geval van VAMO (zoals Vast-Mobiel integratie vaak wordt afgekort) zijn dat er drie: Sim Based, Cloud Based en App Based. In deze blog bespreken we de verschillen.

SIM Based

SIM Based VAMO betekent dat er geen app nodig is op de smartphone. Op de SIM card van de provider worden dan zowel het vaste als het mobiele nummer van de klant gekoppeld. Een soort dual-sim constructie maar dan met het vast en het mobiele nummer op één SIM card.  De gebruiker is dan natuurlijk op beide nummers bereikbaar en kan ook uitbellen met zijn* vaste of zijn mobiele telefoonnummer. 

Cloud Based

Ook met Cloud Based VAMO is er geen app nodig op de smartphone. Het mobiele nummer is gekoppeld aan de SIM card (zoals altijd) en het vaste nummer is in de cloud weer gekoppeld aan dat mobiele nummer, vaak in combinatie met een cloud-based telefooncentrale.

App Based

Met App Based VAMO is er wel een app nodig op de mobiele telefoon. Op de SIM card staat het mobiele nummer gekoppeld en in een telefooncentrale in de cloud wordt daar het vaste nummer aan gekoppeld. Wat het verschil is met Cloud Based, leggen we hieronder uit bij de voor- en nadelen.

De voor-en nadelen

Ogenschijnlijk zijn de verschillen niet zo groot. Wat opvalt is dat er bij de SIM en CLOUD based oplossing geen app nodig is en bij de App Based natuurlijk wel. Met alle 3 oplossingen is het mogelijk om uit te bellen met een vast en met een mobiel nummer en gesprekken te ontvangen op een vast en een mobiel nummer. Waar zit hem dan precies de kneep?

SIM Based

Voordelen:

  • Geen app nodig
  • Steile leercurve. Het bellen gaat precies zo als altijd, alleen kan de gebruiker wel kiezen met welk nummer hij uit wil bellen

Nadelen:

  • Er kan geen onderscheid gemaakt worden tussen zakelijk en privé bellen
  • Er is geen koppeling met een centrale database. 
  • Er is geen controle over de inkomende routering. Alle gesprekken, zakelijk of privé, komen binnen op de telefoon van de gebruiker en that’s it. Er is bv geen overloop mogelijk naar een collega of naar een zakelijke voicemail
  • Er is geen mogelijkheid om te bellen over WiFi (om kosten te besparen)
  • De klant is verplicht om zijn vaste én zijn mobiele telefonie bij dezelfde provider onder te brengen

Cloud Based

Voordelen:

  • Geen app nodig
  • Steile leercurve. Het bellen gaat precies zo als altijd
  • De gebruiker kan in de cloud aangeven met welk nummer hij uitbelt, bijvoorbeeld met zijn vaste nummer naar zakelijke relaties en naar privé relaties met zijn mobiele nummer
  • Het inkomende verkeer kan in de cloud worden gereguleerd/gerouteerd. Bijvoorbeeld: Altijd bereikbaar op zijn mobiele nummer, maar alleen overdag op zijn vaste nummer

Nadelen:

  • Er is geen koppeling met een centrale database. 
  • Er is geen mogelijkheid om te bellen over WiFi (om kosten te besparen)
  • De klant is verplicht om zijn vaste én zijn mobiele telefonie bij dezelfde provider onder te brengen

App Based (Xelion)

Voordelen

  • Er kan gebruik worden gemaakt van een centrale database
    • Dit geldt zowel voor uitgaand als voor inkomend verkeer. Bij inkomend verkeer wordt de naam van de relatie getoond als deze voorkomt in de database
  • De gebruiker kan aangeven met welk nummer hij uitbelt. Dat kunnen ook meerdere vaste nummers zijn, maar ook zijn mobiele nummer (en ook anoniem)
  • Het inkomende verkeer van het vaste nummer kan worden gereguleerd/gerouteerd want deze loopt immers via de Xelion telefooncentrale
  • Zowel het uitgaande als het inkomende verkeer wordt gelogd in de Xelion centrale, zelfs de gespreksopnames (als ingesteld)
  • De gebruiker kan kiezen uit verschillende belstrategieën:
    • Bellen via de Xelion centrale zodat de ontvanger ook het vaste nummer ziet
    • Rechtstreeks bellen via de SIM card waardoor de Xelion app alleen gebruikt wordt als database
    • Bellen via WiFI om komsten te besparen. Daarbij kan het vaste nummer worden meegestuurd.
  • De Xelion app biedt nog veel meer extra functies:
    • Bereikbaarheidsstatus instellen
    • Statistieken en wallboard live bekijken
    • Beschikbaarheid van medewerkers zien
    • Chatten met andere Xelion gebruikers
    • SMS versturen via de Xelion centrale
  • De klant kan elke willekeurige mobiele provider kiezen en is dus niet gebonden aan één provider voor vaste en mobiele telefonie
  • De app hoeft niet gebruikt te worden. Er kan ook zonder app worden gebeld waardoor er een perfecte scheiding ontstaat tussen zakelijk en privé belverkeer

Nadelen

  • Een smartphone (Android of Iphone) is nodig
  • Er moet een app worden geïnstalleerd op de smartphone
  • De gebruiker moet vertrouwd raken met de app en er mee leren werken


Conclusie

Voor een ZZP er waarbij zijn mobiele telefoon vaak ook al zijn relaties bevat en waarbij privé en zakelijk toch al een beetje door elkaar lopen, is SIM Based of Cloud Based VAMO een prima oplossing. Lekker makkelijk, alles in één hand en verder geen gedoe.

Bij wat grotere organisaties zijn de voordelen van (Xelion) App Based VAMO evident. Niet alleen kan het complete telefoonverkeer worden gereguleerd, wordt zakelijk van privé gescheiden en worden alle zakelijke gesprekken gelogd, maar ook de ontbrekende noodzaak om vaste en mobiele telefonie onder te brengen bij één provider is een significant voordeel. Het nadeel van de noodzaak om hiervoor een app te gebruiken wegen hier ruimschoots tegenop. Sterker nog: Het bellen met de Xelion app is mijns inziens nog handiger dan het uitbellen met de native dialer van mijn (Android) telefoon, maar dat kan ook persoonlijk zijn. 

* Wanneer er in de tekst ‘zijn‘ of ‘hij’ gebruikt wordt, wordt hiermee niet persé een mannelijk persoon bedoeld.

Bepaal zelf uw Service Level

De continuïteit van uw bedrijf is essentieel. ICT storingen moeten dus zoveel mogelijk worden voorkomen én zo snel mogelijk worden opgelost wanneer ze onverhoopt toch optreden. Schade aan uw bedrijf is geen optie. Wij kijken samen met u naar de SLA die bij uw organistatie past.

Goud SLA
Zilver SLA
Brons SLA