De menselijke maat in ICT

23 jaar kennis en ervaring

Xelion Nieuws

Handleiding Eindgebruikers Xelion Smartphone App

Er is een nieuwe handleiding beschikbaar voor gebruikers van de Xelion Smrtphone App: Klik hier om te downloaden

Ondersteuning spraakcommando's

Met de nieuwste versie van de Xelion apps kunnen spraakcommando’s worden uitgevoerd. Zo kan gebeld worden zonder de telefoon aan te raken. Handig voor in de auto. In de apps is een overzicht beschikbaar van commando’s die gebruikt kunnen worden. Mogelijk kunnen voor een app alleen Engelse spraakcommando’s worden gebruikt, zelfs als de app Nederlandstalig is. Dit is een gevolg van een verminderde kwaliteit in herkennen van de Nederlandse taal op veel Smartphones. 

Inloggen kinderlijk eenvoudig gemaakt

Eindgebruikers die de Xelion app willen gebruiken, hoeven niets meer te weten om de app te kunnen activeren. De enige voorwaarde is dat een Xelion administator in de Xelion admin portal bij een gebruiker zijn mobiele toestelnummer invult.

Wanneer een eindgebruiker de Xelion app uit de app store haalt, wordt bij installatie van de app op de smartphone door Xelion automatisch gecontroleerd of het nummer van die smartphone bij Xelion geregistreerd is. Als dat zo is, wordt naar de smartphone via sms een verificatiecode gestuurd die (automatisch) in de Xelion app wordt ingevoerd. Vervolgens is de app geactiveerd, volledig beveiligd.

Gebruikers hoeven dus bij eerste gebruik van de Xelion app geen usernaam, geen wachtwoord en geen tenantnaam meer in te vullen. Overigens is dat nog wel steeds mogelijk en ook noodzakelijk als de admin geen smartphone telefoonnummer aan een gebruiker heeft toegekend.

Verschillende bel-strategieën

Xelion apps kunnen op willekeurige smartphones worden geïnstalleerd. Daarbij is uniek dat wij het traditionele GSM-netwerk voor audio gebruiken terwijl je kunt bellen en gebeld kunt worden op je vaste telefoonnummer. Onafhankelijk van mobiele provider. Vooral de mobiele providers verkopen vast-mobiel oplossingen in de hoop dat wanneer je vast bij hen afneemt, dit ook betekent dat je niet meer wisselt van mobiele provider. Terwijl dit juist erg gunstig kan zijn. De Xelion app biedt dezelfde functionaliteit, maar netwerk ongebonden en met veel meer mogelijkheden.

Daarnaast biedt Xelion ook de mogelijkheid te bellen over data (VoIP). Als gebruiker van de app kun je kiezen hoe je wilt bellen. Onderstaande tabel geeft een overzicht van de voor- en nadelen van de verschillende bel-strategieën.

Bel-strategie

Audio via

Voordelen

Nadelen

Doorschakelbellen

GSM            

  • Bellen en gebeld worden   met je vaste telefoonnummer. Relaties zien je mobiele nummer dus niet.
  • Betrouwbare GSM kwaliteit.
  • Gesprek totaal geïntegreerd in Xelion dus ondersteuning Presence, Gespreksopname, Routering, etc.
  • Op iPhone zie je niet wie er belt (dan zie je melding “Zakelijk nr. belt”) als je telefoon even niet is gebruikt.
  • Voor gesprekken zet Xelion een extra “leg” op wat, afhankelijk van de SIP provider, tot extra kosten kan leiden.

Direct

GSM

  • Nooit kosten van een extra leg.
  • Je belt niet via Xelion waardoor de andere partij je mobiele telefoonnummer ziet.
  • Mist veel telefoonfunctionaliteit omdat gesprekken niet via Xelion centrale lopen.

Call Back

GSM

  • Kan zeer voordelig zijn voor gesprekken vanuit het buitenland waar een GSM gesprek naar Nederland veel duurder is dan een gesprek van Nederland naar het desbetreffende land.
  • Gesprek totaal geïntegreerd in Xelion dus ondersteuning Presence, Gespreksopname, Routering, etc.
  • Bij uitgaande oproepen moet een gebruiker na het kiezen van een nummer wachten totdat zijn telefoon gaat rinkelen. Als hij dan aanneemt, wordt pas de verbinding opgezet naar de persoon die in het adresboek werd opgezet.

VoIP

Data

  • Bellen en gebeld worden met je vaste telefoonnummer. Relaties zien je mobiele nummer dus niet.
  • Bellen over Wifi en/of 4G kan kostentechnisch interessant zijn.
  • Ook op een iPhone zie je altijd wie je belt.
  • Wifi netwerken zijn niet altijd even goed geschikt voor spraak waardoor de spraakkwaliteit kan haperen.
  • Roaming van gesprekken van Wifi naar Wifi of van Wifi naar 4G en omgekeerd kan tot verstoorde gesprekken leiden.

 

In de praktijk worden vooral Doorschakelbellen en VoIP gebruikt. Op Android telefoons is default de instelling 'Doorschakelbellen'. Op iOS telefoons is de default 'VoIP'. Hiervoor is gekozen omdat je altijd wilt zien wie je belt. Dat werkt op iOS goed met VoIP, maar niet betrouwbaar met Doorschakelbellen. Op iOS kan wel de optie worden ingeschakeld dat een gesprek alleen maar wordt aangeboden als de beller bekend is. Dat kan er echter toe leiden dat gesprekken waarbij de afzender niet kan worden achterhaald, niet op de iPhone worden afgeleverd.

We verwachten dat Xelion binnenkort ook voor iPhone de weergave van de naam van degene die belt betrouwbaar kan weergeven voor Doorschakelbellen. Dat zal een doorbraak zijn.

Dialers

iOS en Android smartphones hebben eigen GSM dialers. Die GSM dialers worden door Xelion gebruikt. Wanneer over GSM wordt gebeld via de Xelion app, geeft de Xelion App opdracht aan de dialer om te bellen.

Bij iOS is het niet mogelijk de iPhone dialer (native dialer) aan te passen. Recent is dat wel mogelijk geworden voor Android Smartphones. Xelion gebruikt die mogelijkheid waardoor je nu kunt instellen dat je de Xelion dialer wilt gebruiken in plaats van de native dialer voor Android toestellen. De Xelion dialer gebruiken heeft als voordeel dat je heel gemakkelijk kunt doorverbinden. Op native dialers is nooit een doorverbindknop aanwezig waardoor doorverbinden dan omslachtig is.

Dark mode

Xelion apps beschikken over een Dark mode. Die wordt actief als je smartphone op nachtstand is gezet. Doordat in Dark mode meer zwarte pixels worden gebruikt is de energieconsumptie ook minder dan in Day mode.

  • Xelion hosted VoIP
  • € 9,-
  • Per maand / per gebruiker
  • Uw eigen telefooncentrale in de CNE cloud
  • Gebruik van alle functies
  • Inclusief mobiele app
  • Inclusief softphone
  • Gebruik van vaste toestellen
  • Nummerbehoud
  • Lage nationale én internationale tarieven
  • 1 maand gespreksopnames
  • Xelion hosted VoIP 24x7
  • € 12,50
  • Per maand / per gebruiker
  • Uw eigen telefooncentrale in de CNE cloud
  • Gebruik van alle functies
  • Inclusief mobiele app
  • Inclusief softphone
  • Gebruik van vaste toestellen
  • Nummerbehoud
  • Lage nationale én internationale tarieven
  • 1 maand gespreksopnames
  • 24x7 support
Voor een offerte op maat: Stuur een mail naar verkoop@cne.nl
Xelion Vast/Mobiel integratie
gantry-media://cne/klanten/ES_logo_transparant_tiny.png
gantry-media://cne/klanten/Amstelveen_logo.jpg
gantry-media://cne/klanten/BoekestijnKester-1.png
gantry-media://cne/klanten/Engels.png
gantry-media://cne/klanten/Just-Brands-Logo_small2.jpg
gantry-media://cne/klanten/FlowFrightLogo.png
gantry-media://cne/klanten/dps-services.png
gantry-media://cne/klanten/HFB-logo.png
gantry-media://cne/klanten/MariaTailor-Logo_small.png
gantry-media://cne/klanten/Bagnoles-AIO-logo.png
gantry-media://cne/klanten/Participe-logo_fc1.jpg
gantry-media://cne/klanten/Matchez_logo.jpg
gantry-media://cne/klanten/Stedelijk_logo_tiny.png
gantry-media://cne/klanten/VVV_logo.jpg
gantry-media://cne/klanten/haarlem.png
gantry-media://cne/klanten/hansellogo.jpg
gantry-media://cne/klanten/igc.png
gantry-media://cne/klanten/kokon.png
gantry-media://cne/klanten/logo-greuter-logistic-solutions-173-19.png
gantry-media://cne/klanten/logo_bieb.png
gantry-media://cne/klanten/logo-esa-aalsmeer.png
gantry-media://cne/klanten/AmstelveenSport_Logo.jpg
gantry-media://cne/klanten/logo.gif
gantry-media://cne/klanten/logo_nicw.png
gantry-media://cne/klanten/scholten_small_logo.png
gantry-media://cne/klanten/coc-logo_small.png
gantry-media://cne/klanten/sii_logo.png
gantry-media://cne/klanten/omons_klein.png
gantry-media://cne/klanten/ieflogo.png
gantry-media://cne/klanten/aps-logo.png
gantry-media://cne/klanten/Immotix-logo-300x75.png
gantry-media://cne/klanten/buurtboer_logo.png
gantry-media://cne/klanten/snoeks.png
gantry-media://cne/klanten/timpaan-logo.png
gantry-media://cne/klanten/sushitime.png
gantry-media://cne/klanten/studyflow.png
gantry-media://cne/klanten/pvdbosch.png
gantry-media://cne/klanten/wissing.png