De menselijke maat in ICT

23 jaar kennis en ervaring


CNE Zelfhulp

CNE Zelfhulp
Antwoorden op de meest gestelde vragen

Onderwerpen:

- Instellen Office 365 licentie in lokale office 365 software

- SharePoint/Team sites syncen via OneDrive

- Ruimte vrijmaken op de lokale harddisk voor SharePoint/Teams data

- Wachtwoorden voor RDP klanten

- Wachtwoorden voor Office 365 klanten


Instellen Office 365 licentie in lokale office 365 software.

Krijgt u een melding van Office 365 dat er geen licentie gekoppeld is en u heeft een Office 365 licentie waarin ook een licentie zit om de software lokaal te mogen gebruiken volg dan de volgende stappen:

  • Open een Office applicatie. Bijvoorbeeld Word.
  • Ga links bovenaan naar Bestand.
  • Uit het menu dat nu verschijnt kiest u voor Account.

Afbeelding 01

  • U ziet nu 2 kolommen verschijnen: Gebruikersgegevens en Productgegevens.

Afbeelding 02

  • Onder Productgegevens kunt u dan “Licentie wijzigen” kiezen.
  • Dan geeft u uw e-mail adres van uw Office 365 account op en uw wachtwoord dat daar bij hoort.
  • Hierna zal Office 365 melden dat de licentie gekoppeld is als het ophalen van de licentie goed gegaan is.
  • Onder Gebruikersgegevens ziet u dan ook uw ingestelde account waarmee u deze applicatie gebruikt. Hierin kunt u uw eigen voorkeuren opgeven.

Afbeelding 03

SharePoint/Teams site(s) syncen via OneDrive. (Windows en Apple)

Wilt u lokaal in de Windows verkenner/Finder de bestanden zien die u in SharePoint of Teams heeft staan volg dan de volgende stappen:

  • Ga naar de website: https://office.com
  • Er kunnen nu 2 dingen gebeuren:
    • U komt direct op de pagina waarop o.a. uw Applicaties staan. Dus in uw accountpagina van Office 365
    • U krijgt in het midden van het scherm 2 opties:
      • Office kopen
      • Inloggen

Afbeelding 04

  • U kiest dan voor inloggen en geeft uw e-mail adres en bijbehorende wachtwoord op.
  • Hierna komt u ook op uw Office 365 account pagina.

Afbeelding 05

  • Open nu SharePoint of Teams en ga naar de site die u lokaal in de Windows Verkenner/Finder beschikbaar wilt hebben.
  • Open de “Documenten” pagina.
  • In de balk boven de documenten staat nu de optie “Synchroniseren”. Klik daarop.

Afbeelding 06

  • U krijgt nu de vraag of “Microsoft OneDrive openen?”. Als u dit toestaat zal OneDrive geopend worden en ingesteld worden om deze site te synchroniseren. Het kan even duren voordat alles lokaal zichtbaar is. Hoe lang dit duurt hangt af van hoeveel bestanden er staan in deze site en de snelheid van de internet verbinding en uw pc/laptop.

Afbeelding 07

  • Open nu de Windows Verkenner/Finder en u zult dan aan de linkerzijde deze site zien staan en kunt daar in nu bestanden openen en opslaan. Deze zullen dan door OneDrive gedownload of geüpload worden met SharePoint/Teams.

Afbeelding 08

Het is wel van belang om een Office pakket met OneDrive geïnstalleerd te hebben.

Ruimte vrijmaken op de lokale harddisk voor SharePoint/Teams data. (Windows)

Mocht u al een tijdje werken op een pc/laptop met gesynchroniseerde sites van SharePoint of Teams dan kan het zijn dat langzaam aan uw harde schijf aan het vollopen is. Er is een mogelijkheid om deze ruimte weer vrij te maken maar toch nog bij de bestanden te kunnen om.

Als in OneDrive synchronisatie foutmeldingen staan moet u deze eerst oplossen en wachten totdat de synchronisatie klaar is. Daarna kunt u hieronder verder gaan.

Open de Windows Verkenner. Aan de linkerzijde ziet u uw gesynchroniseerde sites. U kunt daar met de linkermuisknop op klikken, Er opent dan een menu. In dit menu ziet u de optie: Ruimte vrijmaken.

Afbeelding 09

Als u deze optie kiest zal Windows de lokale opgeslagen bestanden gaan verwijderen die ook al online beschikbaar zijn in SharePoint of Teams. U raakt hierbij niets kwijt. Hierna kunt u dus nog steeds bij de bestanden komen, maar zal deze eerst weer gedownload moeten worden vanuit SharePoint of Teams als u deze wilt openen. Er komt dan dus ruimte vrij op uw lokale harde schijf.

Er is iets mis met uw wachtwoord of u wilt dit wijzigen? Kijk hieronder voor 1 van de beschikbare opties om te doen wat u graag wilt.

 

Voor RDP klanten die in de remote omgeving van ons werken en uw wachtwoord is verlopen is deze als volgt te wijzigen:

Open een browser op uw pc/laptop. Het maakt hierbij niet uit of het een Windows of Apple systeem is. Ga dan naar de volgende website: https://mail.cnehosting.nl/owa

U logt dan in met uw gebruikers naam en huidige wachtwoord.

Afbeelding 10

Het kan zijn dat er cnedc\ voor uw inlognaam gezet moet gaan worden. Hierna krijgt u de melding dat het wachtwoord verlopen is en dat deze gewijzigd moet worden. Als u de stappen doorlopen heeft om uw wachtwoord te wijzigen komt u in uw webmail. U kunt dan uitloggen en inloggen in de remote omgeving met het nieuwe wachtwoord.

Wachtwoord vergeten voor RDP klanten

 

Er is dan maar 1 manier om dit gewijzigd te krijgen: Bel naar de helpdesk van CNE: 088-7667677

Wachtwoord wijzigen voor RDP klanten

Als u ingelogd bent drukt op ctrl-als-end. U krijgt dan en menu. Daarin kiest u voor Wachtwoord wijzigen. Nu krijgt u een scherm waarin u het wachtwoord kan wijzigen.

Afbeelding 12

Wachtwoord vergeten voor Office 365 klanten

U kunt uw wachtwoord op de volgende manier wijzigen als u uw wachtwoord vergeten bent: Ga naar https://passwordreset.microsoftonline.com/ als wij u  gemachtigd hebben om uw wachtwoord opnieuw in te stellen. Uw id is uw e-mail adres. Verder de stappen volgen op deze webpagina.

Afbeelding 11

Neem contact op met onze helpdesk als u geen machtigingen hebt om uw wachtwoord te wijzigen: 088-7667677. Dan kunnen wij dit voor u regelen.

Wachtwoord wijzigen voor Office 365 klanten

Log in op https://office.com. Rechts boven in vind u naast uw account icoontje een tandwieltje. Klik daarop.

Afbeelding 13

In het menu kiest u dan voor Wachtwoord wijzigen. U krijgt dan de mogelijkheden om uw wachtwoord te wijzigen.

Afbeelding 14

Afbeelding 15

gantry-media://cne/klanten/ES_logo_transparant_tiny.png
gantry-media://cne/klanten/Amstelveen_logo.jpg
gantry-media://cne/klanten/BoekestijnKester-1.png
gantry-media://cne/klanten/Engels.png
gantry-media://cne/klanten/Just-Brands-Logo_small2.jpg
gantry-media://cne/klanten/FlowFrightLogo.png
gantry-media://cne/klanten/dps-services.png
gantry-media://cne/klanten/HFB-logo.png
gantry-media://cne/klanten/MariaTailor-Logo_small.png
gantry-media://cne/klanten/Bagnoles-AIO-logo.png
gantry-media://cne/klanten/Participe-logo_fc1.jpg
gantry-media://cne/klanten/Matchez_logo.jpg
gantry-media://cne/klanten/Stedelijk_logo_tiny.png
gantry-media://cne/klanten/VVV_logo.jpg
gantry-media://cne/klanten/haarlem.png
gantry-media://cne/klanten/hansellogo.jpg
gantry-media://cne/klanten/igc.png
gantry-media://cne/klanten/kokon.png
gantry-media://cne/klanten/logo-greuter-logistic-solutions-173-19.png
gantry-media://cne/klanten/logo_bieb.png
gantry-media://cne/klanten/logo-esa-aalsmeer.png
gantry-media://cne/klanten/AmstelveenSport_Logo.jpg
gantry-media://cne/klanten/logo.gif
gantry-media://cne/klanten/logo_nicw.png
gantry-media://cne/klanten/scholten_small_logo.png
gantry-media://cne/klanten/coc-logo_small.png
gantry-media://cne/klanten/sii_logo.png
gantry-media://cne/klanten/omons_klein.png
gantry-media://cne/klanten/ieflogo.png
gantry-media://cne/klanten/aps-logo.png
gantry-media://cne/klanten/Immotix-logo-300x75.png
gantry-media://cne/klanten/buurtboer_logo.png
gantry-media://cne/klanten/Snoeks.png
gantry-media://cne/klanten/timpaan-logo.png
gantry-media://cne/klanten/sushitime.png
gantry-media://cne/klanten/studyflow.png
gantry-media://cne/klanten/pvdbosch.png
gantry-media://cne/klanten/wissing.png